Familie Landzaat op reis
welkom op www.fam-landzaat.nl

Reisverslag

We zijn weer terug van onze vakantie naar Noorwegen en Zweden. Onze overbuurman bracht ons in alle vroegte naar het treinstation in Amersfoort…en de trein naar Schiphol was goed op tijd. Op schiphol was het al een drukte..en natuurlijk zoeken waar je moet zijn om in te checken we doen dit ook niet alle dagen …. SchipholWe werden vriendelijk geholpen en voor we het goed en wel wisten waren we al langs de douane…geen enge piepjes.. zoals verleden keer met René zijn suikerdoosje…die vergeten in een broekzak zat..

We hebben tijd genoeg om nog even een taxfry boodschap te doen, en dat is maar goed ook want René zijn scheerapparaat was gaan haperen van morgen ..en je bent bang om zonder te zitten .. Stel je voor René als Baardaap ..niet echt de meest aantrekkelijke man … Op schiphol was er keuze genoeg !

We hebben een prima vlucht gehad alleen jammer dat onze KLM zulke smerige broodjes uit Italië in zijn programma heeft .. Ze zien er uit als een broodje prut met krulsla dat verlept door het plastic kijkt …je kan kiezen uit twee smaken … maar ik zag er tegenop om ze open te maken ..en René heeft ze keurig terug gelegd.. Een broodje met ham of kaas zouden de mensen meer waarderen denken wij ..Maar de koffie en thee was prima !

In Bergen stond onze taxi al te wachten en samen met een ander echtpaar werden we naar onze hotels gebracht ..zodat we de koffers ergens konden parkeren …en we onze handen vrij zouden hebben om Bergen in te gaan. de Taxie zou ons later op die dag weer op komen halen .maar wij zagen daar van af en hebben met onze koffers rollend over straat de Hürtigrutte kade gevonden. Om 6 uur werden we ingescheept en om 8 uur vertrokken we . De eerste avond krijg je aan boord een uitgebreid buffet ..de keuze was enorm en onze magen goed gevuld ! De overtocht naar de eerste haven is gelijk een stukje open zee en dat voel je …..Thomas werd al vrij snel misselijk en ondanks de cola en de tabletjes tegen zeeziekte. Het was even tobben voor hem om de prut uit de wasbak te krijgen ..maar de wc was net even te ver weg.

Daarna heeft hij nog wij, er ook maar enige last van gehad !
De Richard With is een schip dat vergelijkbaar met de Ms Nordlys is qua leeftijd en lengte alleen de kleur van de inrichting was bij de Ms Nordlys net even wat warmer en gezelliger.

We gaan maar voor 4 dagen en 3 nachten mee tot aan de Lofoten waar we voor 3 dagen een auto hebben gehuurd. We logeren eerst in het Vestfjord Hotel te Svolvaer. en na twee nachten daar gaan we ook nog een nacht slapen in het Norlandia hotel te Leknes.

De auto route die we gepland hebben is de zogenoemde ‘Keizerroute’ die rit gaat van Svolvaer naar Holand. Schitterende omgeving en heel weinig verkeer wat een rust en een ruimte. En de andere route gaat naar het allerlaatste plaatsje A en we kwamen ook in Nusfjord, Prachtige foto’s hebben we gemaakt van de bijzonder mooie Lofoten. Helaas hadden we net even iets te weinig tijd om A zelf wat beter te bekijken. Maar om 6 uur moest de auto weer worden ingeleverd en even later konden we weer op de boot terug naar het vaste land. Wel weer een open zee traject maar geen problemen gehad met zeeziekte ..ook al schommelde de boot vooral in het begin nog al heftig. Midden in de nacht kwamen we aan in het Thon Hotel Nordlys te Bodo voor 1 nacht. In de stromende regen en moe hebben we ons bed opgezocht om uren te slapen zo moe van deze lange dag !

Het volgende stukje van deze reis is een treintraject van 22 uur in 3 etappes in 4 dagen. We vertrekken om half een van Bodo naar Trondheim en na een paar uur rijden werd er iets omgeroepen in het Noors ….en ik begreep het niet goed ving iets op van iedereen eruit en bussen maar het hoe en waarom was me volkomen onduidelijk. Ik zeg tegen René we moeten er zo uit maar René en de jongens dachten dat het niet nodig was hooguit iets van wie verder wil naar huppeldepup moet hier overstappen. Nou mooi niet dus. De trein stopte en iedereen er uit ..er stonden bussen klaar ..en de koffers en de mensen werden snel ingeladen .. Wel probeerden we te achterhalen waarom dit alles was ..en een vriendelijke Noor vertelde in zijn beste schoolengels dat er problemen waren met verzakte sporen of zo. Na een uur hobbelen in de bus kwamen we aan bij een treinstation en daar stond een andere trein te wachten op ons en onze mede reizigers .. Uiteindelijk kwamen we toch nog redelijk op tijd aan in Trondheim Waar het stevig regende … De taxie bracht ons naar het Thon Hotel Gildevangen.
noorwegen_2006_reisverslag_foto3

De volgende dag zijn we Trondheim door gewandeld en lekkere kersen en aardbeien gekocht op de plaatselijke markt. Koffie en fris op het terras en zo hoort vakantie te zijn .heerlijk ontspannen ! geen haast maar puur genieten ! De andere dag ging het treinreisje van Trondheim naar Oslo . Dit was een lange dag zitten in een warme trein vol met mensen en zon die de temperatuur flink liet stijgen …ondanks het mooie uitzicht toch een vermoeide dag en op een gegeven moment ben je blij dat je weer met je hoofd in de frisse buitenlucht staat . Ons hotel ….het Henrika Holberg was voor ons al bekent van een vorig bezoek aan Oslo ..het ligt vrij centraal dicht bij de binnen stad .. Savonds lekker gegeten en een flinke wandeling gemaakt. Uitgerust beginnen we aan de derde etappe met de trein van Oslo naar Stockholm .. We vertrekken om kwart over acht met de trein en komen om kwart over 3 aan in Stockholm in Zweden .. Het was weer een lange zit ..maar met mooie uitzichten onderweg langs meren en bossen …veel meren en veel bossen dus ! Onze eerste indruk van Zweden was ..mooi ..schoon .groen parkachtig ..afgewisseld met meren vol water .. Genieten dus in de trein !

noorwegen_2006_reisverslag_foto4

Stockholm is een mooie stad vol met imposante gebouwen ..veel water ..het koningshuis min of meer als buurman .. we Logeerden in het First Hotel Reisen, kamers met uitzicht op het water !! en een drukke weg maar dat uitzicht was zo mooi dat we die weg voor lief namen ondanks de enorme herrie … De mensen lopen er modern en mode bewust over straat .duidelijk een verschil met zomaar een willekeurige plaats in Nederland. We hebben hele mooie winkels en warenhuizen gezien ..waar je een vermogen kwijt zou zijn als je iets zou willen kopen.

De Oude stad “Gamla Stan” is een geval apart de straatjes zijn nauw en de bestrating van oude half afgesleten kleine steentjes zijn niet zo makkelijk te belopen ..maar gezellig tot en met ..terrasjes in overvloed en allemaal vol met mensen ..De winkeltjes zijn iets te toeristisch maar o zo gezellig .Er heerst een gezellige sfeer. Wel was het lastig om als je ergens wilde eten …de kaarten aan de muur te lezen of je er iets van een gerechtje tussen ziet staan wat niet van Eland, Elk , walvis , inktvis , en schelp en soortgenoten is de taal was veelal alleen Noors en je had ook erg veel keus als je houd van de Italiaan …met zijn pasta’s en pitza’s. Uren hebben we door de stad gelopen en toch nog maar een heel klein deel ervan gezien … Wel een goed idee voor iedereen die een leuke steden trip zoekt voor een dag of 4 …daarna verlang je weer naar de rust en de ruimte van het platteland.

De volgende dag bracht de taxi ons naar het vliegveld .. En na een voorbeeldige vlucht landen we weer op Schiphol hier werden we direct geconfronteerd met een enorme haast hebbende mensenmassa… Wij zijn weer thuis.